Sunday, June 6, 2010

Det värsta från USA


Idag fotade jag för Al Jazeera. Den arabiska kanalen ni vet. Henrik sa att om jag jobbar för dom så kommer jag bli deporterad ut ur USA. Riktigt så tror jag inte det är.
Idag åkte vi och gjorde en story på en demonstration mot ett bygge av en moské vid ground zero. Man kan tycka och tänka vad man vill om det och det är inget jag kommer ta upp här just nu. Hur som helst. Det var flera hundra väldigt arga, väldigt amerikanska, amerikaner som protesterade där nere. Med plakat som "Muslim Kills" och "Barack Akbar" skrek demostranterna "No Mosque". Stämning var extremt spänd. Det var inte speciellt populärt att ha en kamera med Al Jazeera logga på. En fet vit man med två livvakter (!) tog bilder på reportern. Flera kom fram till oss och undrade om vi jobbade för Al Jazeera med en väldigt fördomsfull ton. Priset togs nästan när en av arrangörerna kom fram och sa att han minsann visste hur vi jobbade, vi kommer intervjua människor här som säger att dom är emot bygget och sen kommer vi dubba det till arabiska där rösten kommer säga att ååhh.. vad vi älskar bygget av moské här på ground zero. Så går det väl inte riktigt till.
Det var kort och gott den absolut värsta typen av nationalistiska amerikaner samlade på en plats i New York.
---
Jag vet att jag inte har bloggat på ett tag. Den enkla orsaken: Jag har inte haft nån lust. Men jag ska försöka dra igång det lite sakta men säkert nu.

3 comments:

  1. Det står ju i grundlagen att ras, kön, religion inte ska spela någon roll. Detta skrevs för över 200 år sedan, vilket är fantastisk i sig med tanke på hur världen såg ut då.
    Och grundlagen är väl det mest amerikanska av allt.

    Så varför finns det nötter som beter sig, när det dom försöker "skydda" säger precis tvärt emot.

    Paradox Xodarap!

    ReplyDelete
  2. Oj! Spennende Tony! Helt enig med Gobias kommentar.

    Mere blogg takk - finn en "muse" så du kan bli inspirert igjen.

    ReplyDelete
  3. Jag håller med. Jag tror inte att dom som var där nere ens vet vad den amerikanska grundlagen är.

    ReplyDelete